شرکت‌­های کشتیرانی با چالش صرفه‌­جویی در مصرف سوخت مواجه هستند که مهم‌­ترین دلایل نیاز به بهینه‌سازی مصرف سوخت را می­‌توان هزینه‌­ی سرسام­‌آور سوخت (و نوسانات قیمت حامل­‌های انرژی) و  قوانین بین‌­المللی جدیدی دانست که مالکین در آینده­‌ی نزدیک ناچار به رعایت آن­‌ها خواهند بود. روش‌­های مختلفی برای دستیابی به الزامات این قوانین وجود دارد اما تنها تعداد محدودی از این روش­‌ها قابلیت بازگشت سرمایه را از طریق سود عملیاتی پایدار به دنبال خواهند داشت. سامانه­‌های جامع پایش، تفسیر و بهینه­‌سازی مصرف سوخت کشتی امروزه در سرتاسر جهان به عنوان یکی از پایدارترین و موثرترین پاسخ‌­ها برای مشکل صرفه­‌جویی در مصرف انرژی انواع کشتی‌­ها شناخته شده‌­ا‌ند. بنابراین بخاطر نیاز کشور به چنین سامانه­‌ای، این طرح برای نخستین بار در کشور توسط هسته‌­ی پژوهش­‌های کاربردی دریا در دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد و به عنوان یکی از طرح­‌های منتخب بنیاد ملی نخبگان در سال 98 وارد طرح شهید احمدی روشن شد.

پیشینه‌­ی طرح

 بهینه­‌سازی عملکرد کشتی‌­ها همواره از اهداف مالکین و شرکت­‌های کشتیرانی بوده‌­است که با پیشرفت­‌های سخت‌­افزاری و نر‌‌‌م‌­افزاری در زمینه‌­ی سنسورهای نوین پایش و نرم‌­افزارها و مدل­‌های عددی قدرتمند شبیه‌سازی بخش‌­های مختلف کشتی مثل هیدرودینامیک بدنه یا موتورخانه‌­ی کشتی امکان طراحی و پیاده­‌سازی چنین سیستمی بیشتر از هر زمان دیگری امکا‌ن‌­پذیر شده‌­است. موسسات و شرکت­‌های بزرگ فعال در عرصه‌­ی کشتیرانی نظیر LR، DNV-GL نیز اقدام به پیاده­‌سازی این دسته از سامانه­‌ها بر روی کشتی­‌های مشتریان خود کرده‌­اند و با جمع‌­آوری آنلاین داده‌­های عملکردی این کشتی­‌ها بهترین استراتژی­ را برای کاهش سوخت آن­ها پیشنهاد می­‌دهند. استفاده از یک سامانه­‌ی بومی، علاوه بر صرفه­‌جویی هنگفت ارزی برای مالکین و شرکت­‌های کشتیرانی داخلی، زمینه حفاظت از اطلاعات و اسرار تجاری کشتیرانی‌های داخلی و عدم انتقال آن‌ها به رقبای خارجی را نیز فراهم می‌کند.  


قابلیت­‌های سیستم یکپارچه برای ناوگان­‌ها

  • قابلیت رصد و پیگیری برخط مشخصات عملیاتی (سرعت، آبخور، تریم، وضعیت سیستم­‌های مختلف رانش مثل موتور، ژنراتور، پمپ، توربوشارژر، مشخصات سوخت و …) و میزان مصرف سوخت در دفتر شرکت
  • تهیه بانک اطلاعاتی از داده­‌های جمع­‌آوری شده جهت تحلیل داده‌­ها و بهبود استراتژی­‌های صرفه­‌جویی در طی زمان
  • قابلیت تحلیل و مقایسه­‌ی عملکرد کشتی­‌های ناوگان نسبت به هم
  • تعیین زمان­‌های مناسب برای داکینگ یا خزه­‌تراشی در دریا

این سیستم دارای 4 بخش اساسی است:

  • نصب سنسورها و جمع­‌آوری دیتا از نقاط مختلف کشتی به کنسول اصلی در پل فرماندهی کشتی
    استفاده از سنسورها و دیتاهای موجود در سامانه‌­های مختلف کشتی و نصب سنسورهای جدید جهت جمع­‌آوری داده‌­های موردنیاز نظیر موقعیت مکانی، وضعیت جوی (سرعت و جهت باد)، وضعیت دریا (عمق آب، ارتفاع، جهت و دوره تناوب موج و ….)، وضعیت کشتی (تریم، سرعت، زاویه­‌ی سکان، آبخور)، موتورخانه (گشتاور و تراست تولیدی موتور اصلی، دور شفت، دبی و دمای ورودی و خروجی تجهیزات، سنسورهای مخزن سوخت و… )
  • آنالیز سیگنال­‌های ورودی و بررسی نتایج با ماژول­‌های هیدرودینامیک (شامل بدنه و پروانه) و موتور (موتور اصلی و سایر سیستم­‌های موتورخانه)
  • ارائه­‌ی نتایج عملکردی و میزان درصد مصرف انرژی در بخش­‌های مختلف کشتی و پارامترهای پرمصرف به خدمه‌­ی کشتی و دفتر شرکت
  • ارائه­‌ی بهترین استراتژی ممکن جهت کاهش مصرف سوخت شناور